6 Aralık 2009 Pazar
Marmaray'a bağlanacak Haliç Metro Köprüsü 16 ayda tamamlanacak.
Koruma Kurulu’nun tam 12 yıl sonra onay verdiği köprünün yaratıcısı Mimar Hakan Kıran, “Haliç ve Boğaz üzerinde inşa edilen köprülerin tamamı kütlesel bir yığın gibi duruyor. Haliç’te 16 ayda tamamlanacak köprüde teknoloji ve mimari bir arada. Burası, İstanbul’da ilk kez kablo sisteminin kullanıldığı ve dünyaca ünlü etüt merkezlerinde deprem ve rüzgar deneylerinden geçirilmiş bir köprü olacak” diyor.
Türkiye ve Avrupa’da yaratıcı tasarımlara imza atan mimar Hakan Kıran şu sıralar “Haliç Metro Geçiş Tüneli”ne başlamanın heyecanını yaşıyor. Ünlü mimar, 12 yıldır üzerinde çalıştıkları ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından ihalesi İtalyan Astaldi ve Türk Gülermak ortaklığına verilen köprünün mimari açıdan büyük bir yenilik olduğunu söylüyor.
Kıran “Haliç ve Boğaz üzerinde inşa edilen köprülerin tamamı kütlesel bir yığın gibi duruyor. Şimdiye kadar modern teknoloji ile mimarlığın birleşimini Haliç’te kullanamaya cesaret eden olmadı” diyerek 2005 yılında İBB Kurulu’nca onaylanan projenin aynı zamanda bir restorasyon çalışması olduğunu da vurguluyor.
Projesinin 1990 yılında Haliç üzerinden geçecek metro güzergahının belli olmasından bu yana onaylanan tek Haliç Köprüsü projesi olduğunu belirten Hakan Kıran hazırlık aşamasını şöyle anlatıyor:
“Bizim projemizin zemin etüd, mühendislik ve depreme dayanıklılık gibi çalışmalarına yurt içi ve yurt dışından aralarında Prof. Dr. Ergun Toğrol, Dr. Michel Virlogeux, Prof. Dr. Erhan Karaesmen ve Prof. Dr. Erdoğan Uzdiger’in de olduğu çok sayıda uzman katıldı. Proje esnasında viyadükler, Tarihi Yarımada’nın dokusunun ve Ceneviz duvarlarının korunması gibi birçok konu tüm koruma kurullarından destek görerek geçti. Tarihi Yarımada’nın içerisinde Bizans, Ceneviz, Venedik ve Osmanlı mimarisiyle izlerini bırakmış. Sıra bizde. Biz de tarihi dokuyu bozmadık. Sadece 6 ahşap binanın yeri değiştirildi. Yüzyılımıza özgü ve estetik bir eseri kalıcı bırakmak istedik. Bu proje sanat, bilim, tarih ve mimarlığın birleşimini ortaya koyuyor.”
Çok ayaklı köprüler Haliç’in doğal görünümünü bozuyor
Mimar Hakan Kıran köprünün teknik özelliklerini şöyle sıralıyor: “Haliç’teki diğer köprülere bakarsak Galata Köprüsü kütlesel bir demir yığını gibi duruyor. Demirden kuleleri olan ve zemin ve kaya etütleri iyi yapılmadığı için açılıp kapanmada zorlanan bir köprü. Demir ayaklar üzerinde duruyor ancak Haliç’in zemininin kaygan olduğu ve fay hattı üzerinde olduğu unutulmuş. Ayaklı köprü sistemi Haliç üzerinde çok pahalı riskli bir yöntemdir. Unkapanı Köprüsü de dubalar üzerinde durduğu için Haliç’in biyolojik su sirkülasyonunu bile engelleyen ve Haliç’in kendi kendisini temizlemesine engel olan bir yapı. Atatürk geçişi de onlarca metre boyunca sık aralıklarla oturtulmuş ayakları dolayısıyla bir geçit gibi duruyor. Bu yapılara onay verilmiş ve bu yapı tarzı artık bizim anlayışımız olmuş. Bizim projemizdeki köprü çok yenilikçi ancak Mimar Sinan da dönemine göre çok yenilikçi yapılar yaratmıştı. Haliç için en doğrusu; en az ayak üzerine oturtulmuş, köprünün ana gövdesinin ağırlıklarını kablolarla bu ayaklara bağlayarak dengeleme yöntemiyle yapılacak bir köprüydü. Çok ayaklı köprüler Haliç’in doğal görünümünü bozup bir nevi duvar görünümü verir ve denizin görünümünü engeller.
Tarihi Yarımada’nın manzarası 360 derece izlenebilecek
Halıç Metro Geçiş Tüneli’nin iki ayak üzerinde kablo sistemiyle dengelendiğini söyleyen Mimar Kıran, “Deniz zemininden yüksekliği 55 metre, viyadüklerle beraber uzunluğu 960 metre, yaya yolu 3 metre genişliğinde ve tren geçiş yolu 13 metre olan bir köprü yarattık. Bu köprü sayesinde; Haliç’in denizi, Tarihi Yarımada’daki tüm mimari eserler görülüyor. Çelik konstrüksiyon üzerinde kurulan köprünün demir kazıkları yurt dışında yapıldı ve Aralık başında Türkiye’ye gelip inşasına başlanacak. Köprünün ayaklarının ucundaki çelik kılıflı kazıkları Haliç’e sabitlenecek. Yapının tüm rüzgar ve deprem testleri Fransız SYSTRA, ABD’li Hardesty &Hanover, Alman POYRY ve Avusturyalı VCE-WEICON ve FCP firmalarına yaptırıldı” diyor.
Üstü camla kaplı köprüden balık da tutulacak
Hakan Kıran, Küçükpazar ve Azapkapı arasında yer alacak olan Haliç Metro Geçiş Tüneli’nin yapımına 6 ay önce başlandığını belirtiyor. Kıran köprünün Küçük Pazar noktasındaki viyadük üzerinde yer alan bölümünün açılır-kapanır özelliğine dikkat çekiyor: “16 ay sonra 146 milyon Euro’ya mal olan bu proje bitmiş olacak. Üzerinde bir metro durağı yer alacak. Bu köprünün aynı zamanda yaya yürüyüş alanı da olacak. Köprünün yanı kapalı ancak üstleri açık özel bir camla kapatılacak. Bu cam kesinlikle yansıma bile yapmıyor. Haliç denizinin doğal sirkülasyonu da sağlanacağı için balıkçılar daha rahat balık tutabilecekler.”
http://pazarvatan.gazetevatan.com/haberdetay.asp?hkat=1&hid=14710
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
İzleyiciler
Blog Arşivi
-
▼
2009
(150)
-
▼
Aralık
(65)
- İstanbul Metrosunun Ana Omurgası M2 Hattı; HACIOSM...
- Haydarpaşa Marmaray'da hizmet vermeye devam edecek
- Haliç Metro Köprüsü için ikinci grup köprü kazıkla...
- Haliç Metro Köprüsünün Azapkapı Ayakları çakılmaya...
- Antalya Raylı Sistemi (Antray) Açıldı
- 2008'de açılacağı söylenen Başakşehir Metrosu 2009...
- Gaziantep-Halep Demiryolu Hattı Açıldı
- Ankara-İstanbul Hızlı Tren 2. Etap 2012 sonunda aç...
- Kadıköy-Kartal Metro Hattı için ilk raylar geldi
- İkitelli Metroda Başakşehir-İSTOÇ arası raylar döş...
- Kadıköy-Kartal Metro Tünellerinde 43.000 m geçildi.
- Haliç Metro Geçişi Köprüsünden geri dönüş yok
- Marmaray metro işletme sıklıkları
- Havaalanı-Olimpiyatköy Metro Projesi Teknik Detayları
- Haliç Metro Köprüsü kazıkları bu hafta deniz dibin...
- İkitelli Sanayi Metro İstasyonu içinden ilk resimler
- 2005'te temeli atılan ve 2007'de açılacak denilen ...
- Marmaray Üsküdar'da 2. TBM'de İstasyondan tüpe doğ...
- Marmaray Üsküdar'da tüp ile kara buluşmasına 200 m...
- Taksim Metrosu ile Aksaray Metrosu 2010'da Yenikap...
- Kadıköy-Pendik Metro tünellerinde bu hafta 43.000 ...
- Marmaray Yenikapı çalışmaları tam gaz
- Haydarpaşa Gar olarak hizmet vermeye devam edecek
- Marmaray Yedikule tünel çalışmaları tekrar başladı
- Metro Maslak-Darüşşafaka arasında teste 20-30 Aral...
- Kadıköy-Kartal Metrosunda ilk biten istasyon Yenis...
- Haliç Metro Geçişi Köprüsü için gelen 13 kazıktan ...
- Haliç Metro geçişi Köprüsü çelik kazıkları suya in...
- İstanbul-Edirne Hızlı Tren Projesi yakında başlıyor.
- Tekirdağ-Muratlı Demiryolu hattı bugün açılacaktı?
- Haliç Metro Geçişi Köprüsü Azapkapı ayağı tam burada
- Şubat'ta açılacak Seyrantepe Metro İstasyonu'ndan ...
- Başakşehir Metrosunda yükleniciye 300 gün ek süre ...
- Haliç Metro Köprüsünün çelik boruları denize indir...
- 2010'da inşaatına başlanacak 3 demiryolu projesi
- 2010'da açılacak 3 demiryolu hattı
- Başkentray 16 Aralık'ta testlere başlıyor.
- Taksim-Yenikapı Metro İnşaatında Yenikapı-Koska ar...
- Haliç Metro geçişi Köprüsü çelik kazıkları bu haft...
- Başakşehir Metrosunda aktarma Kirazlı'da yapılacak...
- İzmir Metrosunu kendi işçileriyle yapacak.
- Şehzadebaşı Metro İstasyonu Yavaş Yavaş İnşaa Edil...
- Aksaray-Yenikapı Metro Tünellerinin bitmesine 101 ...
- Yenikapı Metro İstasyonu 20 m Derinlikte ve 3 Katlı
- Aksaray-Yenikapı Metro İnşaatı İçin Aksaray Metro ...
- Kadıköy-Kartal Metrosu tünel kazılarında 42.000 m ...
- Marmaray vagonlarından ilk resimler
- Kadıköy-Kartal Metrosu tünel kazılarında 41.000 m ...
- Başakşehir Metrosuna 8 Vagon daha geldi, vagon say...
- Haliç Metro Geçişi Köprüsü İnşaatında önümüzdeki h...
- Haliç Metro Geçişi Köprüsü çelik ayakları Şubat'ta...
- Haliç Metro Geçişi Köprüsünde ilk adım dün gece at...
- Haliç Metro Geçişi Köprüsü çelik ayakları bu gece ...
- Adapazarı-Karasu Limanı Demiryolu Hattı 2010'da ih...
- Marmaray Yenikapı İstasyonu 14 m Derinlikte ve 2 K...
- Yenikapı Aktarma Merkezi Metro-Marmaray Yolcu Geçi...
- Marmaray'a bağlanacak Haliç Metro Köprüsü 16 ayda ...
- Yenikapı Transfer Merkezi İnşaatı Teknik Bilgiler
- Yenikapı Transfer Merkezi İnşaatı
- Marmaray 1. Etap (Kazlıçeşme-Söğütlüçeşme) Kronolo...
- Yenikapı-Sirkeci İstasyonu arası 3.076 m Uzunluğunda
- Marmaray 1. Etap (Kazlıçeşme-Söğütlüçeşme) 2011'de...
- Yenikapı'dan yola çıkan TBM; Eylül 2010'da Sirkeci...
- Marmaray Projesi bitiş tarihi: 29 Ekim 2013
- Marmaray Yenikapı'da tünel kazıları başladı
-
▼
Aralık
(65)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder